Komponenty i systemy obrazowania

Interfejsy - Trendy 2013



W 2011 roku na rynku Machine Vision dominowały interfejsy USB2, FireWire, GiGE, i Camera Link.  Wybór był prosty: niewielkie pasmo, niski koszt i krótki dystans: USB2,  nieco większe pasmo : FireWIre,  dla szybszych kamer był wybór  GigE lub Camera Link.  przy czym wybierano  CameraLink dla bardzo szybkich kamer, a GigE do pracy z długimi kablami. USB3 było nowością i nie nie było jeszcze interfejsem popularnym. Interfejs CoaXpress (CXP) był zaprezentowany na targach Vision2011 w postaci wielu kamer i frame grabberów na etapie prototypu, nie jest ujety jeszcze w zestawieniu, gdyż w praktyce specyfikacja standardu ustaliła się dopiero w pierwszej połowie 2012, wtedy tez można było otrzymać pierwszy, produkcyjny sprzęt z tym interfejsem.


W 2012 roku interfejs USB3 upowszechił się na platformach PC i  wobec jego zalet: szerokie pasmo, niski koszt, prostota użycia, spowodowały, że nastąpiła migracja systemów do USB3. Nawet GigE i Cameralink straciły część aplikacji z powodu kosztu: licencji GigE core zawartej w każdej kamerze GigE i Frame Grabbera niezbędnego dla CL.  


W 2013 roku projektant bedzie wybierać między następującymi opcjami: znanymi już interfejsy  GiGE, USB3, Camera Link, oraz niezbędnymi gdy szybkość i ilość przesyłanych pikseli rośnie: CXP i Camera link-High Speed (CL-HS).  Tam gdzie to możliwe, projektant wybierze rozwiązanie bez Frame Grabbera, wybór między  USB3 i GiGE rozwarstwi się w zależności od długości kabli, przy największym pasmie będzie to wybór między CXP i CL-HS, znów różnicuje  je maksymalna długość kabli. CL-HS ma jednak poważna wadę: został wdrożony przez DALSA, która ma tym samym przewagę nad konkurentami. Powstrzymuje to innych producentów od zapisania się do klubu CL-HS.  

Camera Link mimo konkurencji z góry i z dołu tabeli, utrzyma swoją stabilną pozycję. CL zapewnia przyzwoite pasmo, jest technologią dojrzałą, ciągle ma przewagę techniczną nad GiGE i USB3, a implementacje są znacznie tańsze niż te z CXP i CL-HS.


Standardem, który bacznie bedziemy obserwować w 2013 roku jest Thunderbolt , rozwijany przez Intel pod nazwa LIghtPeak od 2007 roku, docelowo przeznaczony do komunikacji po światłowodzie, pierwsze implementacje używaja złącza DisplayPort, które pojawia sie już we wielu produktach Apple i PC. 

© A1Pixel, 2012